Poznámky k identifikovaným procesom
V organizáciach, kde už majú zavedený systém manažmentu (SM), resp. integrovaný systém riadenia (ISR) môže nastať situácia, keď vrcholový manažment (VM) usúdi, že zavedený SM, alebo ISR neprináša očakávané výsledky. Výsledkom je požiadavka na nezávislé posúdenie nastavenia identifikovaných procesov, kde naša spoločnosť tak isto ponúka svoje služby.
Požiadavky na procesné riadenie
- procesy musia byť identifikované, určená ich postupnosť a interakcia,
- musia byť stanovené zodpovednosti, kritéria a metódy potrebné na zaistenie efektívneho riadenia týchto procesov,
- musí byť zabezpečená dostatočná informovanosť zúčastnených, potrebné zdroje pre identifikované procesy a súvisiace činnosti,
- procesy musia byť merané a hodnotené, musia byť prijímané opatrenia na zlepšovanie procesov.
Výkonnosť (efektivita) procesu
Monitorovanie výkonnosti procesu je veľmi dôležitá činnosť, ktorou organizácia získava pomerne objektívne informácie o procese a súvisiach činnostiach. Na základe toho môžu byť prijímané efektívne opatrenia na zmenu nevyhovujúcich výsledkov. Príklady ukazovateľov procesov:
1. Všeobecné ukazovatele procesov
- celkové náklady na proces,
- celkový čas na proces,
- efektívne využitý čas na identifikovaný proces,
- efektívne náklady na proces,
- počet závažných a menej závažných nezhôd za určené obdobie v procese,
- počet odchýliek v procese za určené obdobie,
- náklady na odstránenie nezhôd za určené obdobie v procese,
- úroveň sigma spôsobilosti.
2. Niektoré ukazovatele vo výrobe, realizačné procesy
- produktivita technologických operácii,
- straty spôsobené poruchami strojov, nastavovaním zariadeni,
- indexy spôsobilosti strojov a zariadení,
- produktivita pracovníkov na jednotlivých operáciach,
- celkový počet nezhodných výrobkov, opraviteľné, neopraviteľné,
- počet interne zachytených nezhôd, vstupná, medzoperačná, výstupná kontrola,
- počet reklamácii, efektívnosť nastavenia kontroly,
- počet nezhôd vyplývajúci z poruchy nástoja, chybné prípravku ....
- straty spôsobené zlou interpretáciou informácii,
- straty spôsobené nesprávnou logistikou, nedostatkom surovín, materiálu a pod.
3. Niektoré ukazovatele z oblasti výskum, vývoj z hľadiska jedného projektu
- plnenie kritérií pre predmetný projekt,
- prekročenie rozhodujúcich kritérii,
- plnenie pridanej hodnoty pre predmetný projekt,
- úspešnosť marketingu pre výsledok projektu,
- návratnosť projektu,
- nesplnenie projektu, anylýza príčin od zadania, cez kritéria až po správu.
4. Niektoré ukazovatele nevýrobných procesov
- užívateľský efekt z novej technológie,
- užívateľský efekt z nových výrobkov, služieb,
- náklady na vyhľadávanie nových dodávateľov,
- náklady na vyhľadávanie nových odberateľov,
- náklady na externé služby,
- plnenie nastavených kritérií pri zmene požiadavky zákazníka,
- plnenie plánovaných obchodných ukazovateľov.